На виставці споживчої електроніки Consumer Electronics Show, що відбулася в січні 2016 року, відбулася офіційна прем’єра “передсерійного” електричного хетчбека Chevrolet Bolt EV, який продовжив ідеї однойменної концептуальної моделі, що була представлена рівно рік тому на виставці в Детройті. А ось перед широкою публікою серійна п’ятидверка постала вже через кілька днів – на Північноамериканському міжнародному автосалоні, здивувавши всіх “веселою” силовою установкою.
Що за кузов?
Одне з найбільших питань до електрокара Chevrolet Bolt стосується його кузова. Адже він об’єднав у собі багато різних класів: загальний однооб’ємний силует – наче мінівен, захисні накладки по нижній частині кузова – це кросовер, загальна компактність (довжина 4,17 м і база 2,6 м) – наче хетчбек С-класу. Але в кожному випадку не обійшлося без застережень. Наприклад, однозначно записати Chevrolet Bolt до табору мінівенів заважає відсутність регулювання заднього сидіння, є лише звичайне складання. А щодо класу “кросовер” – не вистачає повного приводу, та й кліренс невеликий: 130-150 мм залежно від розміру коліс і методу виміру (з навантаженням або без, під двигуном або центральною точкою кузова). У підсумку електрокар слід віднести все-таки до хетчбеків, які переросли свій клас.
До честі Chevrolet Bolt він добре скроєний і міцно зшитий: акуратні форми кузова, невеликі фари гармонійної форми, світлодіодні смуги, великі задні ліхтарі. Плюс маса оригінальних логотипів, навіть буква “О” стилізована під блискавку. Великі 17-дюймові колісні диски з шинами Michelin Energy Saver A/S заповнюють собою чималі колісні арки, а їхнє блискуче оздоблення добре гармонує з хромованими молдингами на боковинах електрокара. Словом, завершений вигляд такого собі “здорованя”.
У передньому крилі – роз’єм для зарядки J1772 (Тип 1), плюс додаткова вилка для “швидкої зарядки” Combo CCS (Тип 1). Габарити такі: довжина – 4166 мм, ширина – 1765 мм, висота – 1595 мм, колісна база – 2600 мм. Електромобіль важить 1625 кг.
Салон
У салоні дуже просторо і світло. За це слід подякувати не тільки високому даху, а й великій передній панелі на пару зі світлим оздобленням. Головні елементи в передній частині салону – це панель приладів і центральна консоль. Перша являє собою 8-дюймовий кольоровий дисплей (не сенсорний): швидкість, запас ходу, витрата або рекуперація енергії, обраний режим їзди. Крім того, тут відображається інформація від систем допомоги водієві, яких несподівано багато: наприклад, є контроль рядності руху і система екстреного гальмування. Центральна консоль також побудована навколо великого дисплея – в цьому випадку вже 10-дюймового і сенсорного. Тут зібрані як “загально-автомобільні” функції (клімат-контроль, аудіосистема, картинка з камер кругового огляду), так і вкладки, що стосуються електромобіля (графіки витрати електроенергії). Зазначу, що для управління аудіосистемою і “кліматом” передбачені свої кнопки, перемикачі, барабанчики, що обертаються. Зручно: до дисплея звертаєшся тільки, щоб подивитися стан “клімату” або для детальних налаштувань (наприклад, під’єднання смартфона), а найчастіші операції можна виконувати за звичкою пальцями “наосліп”.
А ось де по-справжньому розкривається Chevrolet Bolt – так це в задній частині салону. Тут просторо за всіма вимірами: для колін і голови, за шириною салону. Звісно, встановлений у днище акумулятор означає, що місця під ступні злегка затиснуто, однак при вертикальній посадці в стилі “мінівен” ця особливість не так вже й докучає. Радує наявність підігріву задніх сидінь, рівна підлога, два USB-порти. Але і зауваження є: хотілося б бачити регулювання заднього сидіння і дефлектори вентиляції – але цього немає. Від сімейної моделі чекаєш уваги і турботи про задніх пасажирів, але Chevrolet Bolt дає занадто мало для того, щоб остаточно заробити собі титул “мінівен”.
Відіграється багажником? Багажник і справді хороший: великий і глибокий, з правильною прямокутною формою і великим завантажувальним отвором. Тут немає поличок-ніш, зате є дворівнева підлога – її можна встановити вище і отримати приховане підпілля, або встановити нижче і отримати максимальний корисний цілісний об’єм. До речі, об’єм багажного відсіку “в цифрах” становить 479 л за умови 5-місного салону або 1 600 л за умови складання другого ряду сидінь.
Технічні характеристики
Габарити
Довжина, мм | 4166 |
Ширина, мм | 1765 |
Висота, мм | 1595 |
Вага, кг | 1625 |
Колісна база, мм | 2600 |
Технічні характеристики
Батарея, кВт | Потужність, кВт/к.с. | Крутний момент, Нм | Розгін до 100км/год., с | Максимальна швидкість, км | Запас ходу за ЕРА, км |
60 | 150/204 | 360 | 7,2 | 145 | 383 |
65 (з 2020) | 150/200 | 360 | – | 145 | 416 |
Колеса
Шина | 215/50R17 |
Диск | 6.5Jx17 ET44 |
Схема кріплення (PCD) | 5×105 |
Вильот (ET), мм | 44 |
Діаметр центрального отвору (DIA), мм | 56,6 |
Різьба гайки | M12x1.5 |
Як їде: 204 к.с. потужності та спорт-режим
Електрокару Chevrolet Bolt було видано великі аванси. І не тільки через ємний акумулятор (60 кВтг), а й через доволі потужний електромотор потужністю 150 кВт або 204 к.с., плюс крутний момент сягає 360 Нм. Виробник обіцяє розгін 0-100 км/год приблизно за 7,2 секунди і максимальну швидкість 145 км/год – цілком непогано!
До речі, про гальмування і рекуперацію. При першому погляді по салону Chevrolet Bolt помічаєш стильний важіль “автомата” зі звичними положеннями “P-R-N-D”. Однак після запуску електромотора та при увімкненні підсвічування важеля, стає видно ще одну позицію поруч зі звичним “драйвом” – режим “L”. За умови відсутності традиційної АКПП (Chevrolet Bolt, як і більшість інших електрокарів, обходиться одноступінчастим редуктором) позиція “L” є таким собі “силовим зимовим режимом”: інтенсивніша рекуперація під час гальмування та м’якша, неспішна реакція на натискання педалі акселератора. Між іншим, під час гальмування вдавалося отримати значення 61 кВт у режимі рекуперації: тобто близько 40% від максимальної потужності мотора.
Крім того, електрокар Chevrolet Bolt пропонує і спортивний режим їзди, який активується окремою кнопкою. В даному випадку загострюються реакції на педаль газу, електромобіль відчувається більш різким у розгоні. Але в абсолюті динаміка не змінилася: при акселераторі “в підлогу” розгін однаковий за своєю інтенсивністю і для звичайного, і для спортивного режиму.
Акумулятор Chevrolet Bolt
Навколо Chevrolet Bolt є маса цікавих технічних нюансів. Наприклад, постачальником практично всіх ключових компонентів електротехнічної частини є компанія LG: електромотор, акумулятор, інвертор (перетворювач електроенергії). Тяговий акумулятор, який важить 435 кг і налічує 288 комірок, інтегрований у силову структуру кузова – він забезпечує 28% його жорсткості. Вбудований бортовий зарядний пристрій може працювати з потужністю до 7,2 кВт – у разі використання “прискореної зарядки” потужністю 7-10 кВт для повного заряду АКБ потрібно 9-10 годин. Крім цього, передбачена швидка зарядка Combo CCS (Тип 1) – у такому разі за стандартні 30 хвилин можна поповнити акумулятор на 150 км ходу, заряджання акумулятора до 80% (і запас ходу близько 300 км) потребуватиме близько однієї години. На кінець, при використанні звичайної розетки (2-3 кВт) для повного заряду АКБ знадобиться приблизно доба.
Запас ходу – 383 км згідно з вимірювальним циклом ЕРА (США). Також існує європейський брат-близнюк Opel Ampera-e: повністю ідентична техніка, але запас ходу становить 520 км – усе завдяки м’якшому вимірювальному циклу NEDC, що діє в Європі. Однак новий і більш реалістичний вимірювальний цикл WLTP знову обіцяє запас ходу в 380 км для Ampera-e.
Проблеми з акумуляторами, компанія відкликання GM
У 2021 році американська автомобільна компанія General Motors оголосила про майбутнє нове відкликання електромобілів Chevrolet Bolt, що відносяться до 2017-2019 років, через загрозу загоряння акумуляторних батарей.
Новий відгук був оголошений після того, як загорілися два автомобілі Bolt. Їх займання сталося незважаючи на те, що після попереднього відкликання, оголошеного в листопаді 2020 року, було випущене програмне оновлення, що обмежує рівень заряду акумулятора до 90%. Це повинно було забезпечити автомобілі, але по всій видимості не допомогло.
Цього разу GM нарешті пролила світло на джерело проблеми. Компанія повідомила, що в деяких з акумуляторів, які поставляються LG Chem можуть бути одночасно два виробничих дефекти. Компанія не повідомила конкретно, що представляють собою ці дефекти, але їх наявність може призвести до пожежі.
У зв’язку з цим GM порадила власникам Bolt прийняти ряд запобіжних заходів до того, поки не буде остаточно оформлено відгук і перевірені їх транспортні засоби. Їм рекомендується заряджати батарею автомобіля не більше ніж на 90% і не допускати зниження запасу ходу менше 70 миль (113 км, що становить приблизно 27% заряду). Це означає, що власники зможуть використовувати тільки близько 60% (близько 249 км) ємності акумулятора свого автомобіля, поки GM не завершить оформлення нового відкликання.
Власникам також рекомендується заряджати свій автомобіль після кожного використання. І GM як і раніше попереджає власників, щоб вони не паркували свої автомобілі в гаражі або поруч з будинком, і не залишали їх заряджатися на ніч.
Оновлення Chevrolet Bolt EV 2021 року
Базовий хетчбек Chevrolet Bolt EV тепер має нове обличчя з “хижим” поглядом світлотехніки, а замість імітації решітки радіатора тепер заглушка в колір кузова. Корму теж перероблено: з’явилися нові ліхтарі та бампер. Емблеми відтепер не золотисті, а чорні.
Оновлення принесло Болту новий салон, який має суворіший вигляд, ніж у дорестайлінгового хетчбека. Змінено не тільки передню панель, а й кермо та сидіння, а замість джойстика управління трансмісією тепер кнопковий пульт. Прилади “намальовані” на восьмидюймовому екрані, у медіасистеми дисплей діагоналлю 10,2 дюйма. Стандартна інформаційно-розважальна система Chevrolet Infotainment 3 System пропонує такі функції підключення, як бездротовий Apple CarPlay, бездротова сумісність з Android Auto. У багатих комплектаціях – вентиляція передніх крісел і підігрів заднього дивана.
Техніка дісталася від дорестайлінгового Болта. На передній осі встановлено електромотор із віддачею 204 к.с. і 360 Нм. Тягова батарея ємністю 65 кВт∙год з’явилася ще 2020 року (до цього була 60-кіловатна). За паспортом хетчбек Bolt EV може проїхати на одній зарядці 416 км
Утім, є і кілька нововведень. Наприклад, з’явився режим їзди “в одну педаль”, коли машина починає гальмувати в міру відпускання педалі акселератора. А ще – дворежимне зарядне змінного струму, що дає змогу підключатися до терміналів напругою 120 або 240 вольт (у другому випадку потужність 7,2 кВт). Для хетчбека це опція.
У базовій комплектації є комплекс Safety Assist, який охоплює системи автоматичного гальмування, утримання в смузі та ще низку асистентів.